Op naar een alternatief voor Google

Wie zoekt gebruikt Google.
Ook bij een zoektocht naar een commercieel product.
Alleen niet altijd succesvol. Soms krijg je eigenlijk alleen maar ‘rommel’ gepresenteerd.
niet onderscheidend, onduidelijk, of zelfs onzin.
Laat dat nou net altijd het geval zijn in het evenementendeel van mijn branche: entertainment, personeelsuitjes, teambuilding is het heel erg.
Google maar eens op “personeelsuitje”.
Je krijgt honderden vermeldingen die geen van alle onderscheidend zijn.
Bovenaan staan de sites die veel geld hebben. In feite zijn het allemaal ‘verzamelsites’. Je moet zeer fors betalen om vermeld te worden. In het algemeen doen ze zelf niets. Maar die dan weer zo commercieel zijn dat je er nog niets aan hebt.
Ook krijg je heel veel sites die locatie gebonden zijn. Maar dan niet bij jouw in de buurt.
En de vermelding die wel goed zit wat betreft locatie is dan weer … een verzamelsite
Vernauw je je zoekopdracht dan levert in wezen hetzelfde op.

maffiaspel
Maffiaspel MultiMaffia
: het ultieme actieve personeelsfeest,

want een spel dat bij elke groep werkt
er was eens een tijd dat we zoveel aanvragen hadden dat we
extra spelleiders moesten opleiden
helaas… dat war einmaal

Wat ook opvalt is dat de title vermelding (de kop van het zoekresultaat) vrijwel onveranderlijk oninteressant is. Behalve het woord “personeelsuitje” geeft de title geen onderscheidende informatie.
Dat geldt ook voor de beschrijvingen. Logisch natuurlijk, want het zijn allemaal verzamelsites. De echte aanbieders komen er niet tussen.
Zelf vond ik één uitzondering: Brandweersurfival. Ben benieuwd hoelang die stand houdt.
Toevoegingen als actief, origineel of idee leveren geen andere of betere resultaten op.
Wat je kunt doen is naar de AdWords resultaten kijken.  Daar kun je een advertentie maken die wel onderscheidend is.  Maar je hebt maar zó weinig woorden tot je beschikking.  Waarvan er ook nog de zoekwoorden zelf van af gaan, die je, als je geen dief van je portemonnee wilt zijn, echt wel moet toevoegen.
Maar ben je zelf op zoek, dan zie dáár dan soms wel iets tussen staan wat onderscheidend is.

afdelingsuitje
teambuildingspel Het Goksyndicaat: onbetaalbaar …. spannend

Maar vergis je niet, dat kost geld.  Veel geld.
Voor de basiszoekwoorden zijn ze al niet meer betaalbaar.
Teambuilding steeg onlangs tot 2,30.  Voor op de eerste pagina.  Bovenaan is nog veel duurden.  Personeelsfeest is al heel lang niet meer betaalbaar.  Zelfs niet met toevoegingen (idee, actief, origineel etc), zelfs niet met plaatsen als toevoeging.
En dat terwijl veel zoekers zich niet eens beseffen dat door te klikken iemand op kosten jaagt. Als je ziet bij welke vreemde zoekvragen op mijn advertentie geklikt wordt, dan realiseer je je dat mensen maar wat aan klikken… (bijvoorbeeld: moordspel diner tine vanden brande roeselare)
Dus AdWords is slechts heel beperkt de oplossing, en zal naar mate er meer aanbieders wanhopig worden, en dus oók gaan adverteren, zichzelf uit de markt prijzen. Bij de voorbeelden hierboven is dat al het geval.

CJG
zo voel ik me regelmatig na een sessie met AdWords
maar deze foto: theatermaatwerk voor het Centrum Jeugd en Gezin

Wie schiet hier wat mee op?
Uiteindelijk niemand…
De zoeker niet. De makers van producten niet. En Google zelf? Die wordt natuurlijk stinkend rijk van AdWords. Maar ook zij zullen tenslotte ten ondergaan. Want ze bieden slechts chaos.
Maar hoelang nog totdat ook hun luchtballon wordt doorgeprikt?

Mijn stelling is zelfs dat Google dit zelf veroorzaakt door hun beleid.
Ze stellen zelf dat ze inhoud zéér belangrijk vinden.
Maar dat is in feite niet waar.
Het zoekwoord is het enige dat telt.
En daarna de connecties.  Hoe hoger die staan, hoe beter.  En natuurlijk moet je dáárvoor dan weer grof betalen….

In volgende blogs wil nader ingaan op hoe ‘ziek’ de eisen zijn van Google en wat voor rare gevolgen dat heeft.
En natuurlijk: hoe Google zich opnieuw zou moeten uitvinden.
Of een nieuwe startup die dat doet.
Of wij zelf dus, de kleine jongens, die mooie bijzondere producten maken, de handen ineen slaan en een nieuw ‘alternatief weten te bedenken.
Want vroeg of laat gaan wij ten onder….
Triest is dat wel. En macaber… Als je bedenkt dat LivingTale in 2001 online ging en binnen een half jaar bijna al zijn opdrachten binnenkreeg via internet…

 

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *