Is ‘teambuilding’ nog wel team building: bouwen aan een team?

teambuilding spelen van LivingTale Theater:

  • bieden een intense ervaring
  • zijn leuk en intrigerend
  • zijn veilig
  • iedereen kan meedoen
  • met een variabele intensiteit
  • geschikt voor (bijna) iedere locatie
  • en voor verschillende groepsgroottes

intensieve teambuilding

Achttien jaar geleden ontwierp ik mijn eerste ‘rollenspel’ voor kleine groepen: De Ontsnapping.
Door de deelnemers in een heel andere situatie te brengen: een gevangenis waaruit ze moesten ontsnappen, hoopte ik dat ik ze niet alleen een leuke en spannende ervaring zou bieden, maar dat ze ook zouden ervaren hoe ze in het ‘normale’ leven als team met elkaar omgingen. Spannend Spiegelend.
Dat pakte wonderwel goed uit. Wat er gebeurde was dat ik de deelnemers -uit wat nu heet- hun ‘comfortzone’ haalde. Zonder dat ze dat als vervelend of bedreigend ervoeren. Integendeel: ze zagen het als een spannende uitdaging. En daar op terugkijken was niet bedreigend. Wel herkenbaar. Hoe? Dat is voer voor een andere blog …
Essentieel daarbij was in ieder geval dat ik door acteurs te gebruiken die spannende en veilige sfeer bereikte.

cropped-bewakers.jpg
de acteurs van De Ontsnapping: 3 acteurs, 5 rollen

succes ervaring

Natuurlijk was ik er niet op uit om de deelnemers een vervelende ervaring te bezorgen. Doel was en bleef om ervoor te zorgen dat het ze lukte om te ontsnappen. Dat ze als team succesvol waren. Dat achteraf vaak bleek dat ze het uiteindelijk niet ‘overleefd’ hadden was dan voer voor de eindevaluatie.
Natuurlijk had ik daarbij gespiekt bij mijn collega’s van de outdoor teambuilding. Het maken van een vlot als opdracht en alles wat dat te weeg bracht: dat wilde ik ook. Alleen: zonder de fysieke uitdaging, zonder de spanning van de verlatenheid van de natuur, zonder het probleem van ‘veiligheid’. En het gegeven dat lang niet iedereen fysiek in staat was (of bereid) om mee te doen.

Dus naast ‘outdoor teambuilding’ was er nu ‘indoor teambuilding’.
Echte team – building dus.
Het concept sloeg aan… (daarover in een andere blog mijn ervaringen).

teambuilding wordt een hit

Totdat teambuilding als begrip ècht populair werd. Men ontdekte dat er geld te verdienen was.
Als je een team een leuke ervaring biedt is dat ook goed voor het team. Immers.
Ja, dat klopt. Maar omdat nou team-building te noemen?
Op zijn best bied je je team een intensieve samenwerkingservaring. Zoals bijvoorbeeld met een (traditioneel) maffiaspel (zie ons Maffiaspel MultiMaffia). Iedereen wordt uitgedaagd om mee te doen – op zijn eigen wijze.
Of neem een anders spel van ons: een moorddiner als Het Testament. Leuk om samen te eten, te genieten van het spel van de acteurs en het oplossen van de moord. Wat geeft het als een aantal teamleden daar geen zin in hebben, vooral genieten van het eten en zich onttrekken aan het spel?
Maar om dat ‘teambuilding’ te noemen? Uiteindelijk, om toch aan de vraag te beantwoorden en ons niet buiten spel te zetten, noemden we het maar ‘Teambuilding Light’.
Bedenkelijk wordt het wanneer het in feite een individuele opdracht betreft. Het enige wat je dan een team biedt is het gevoel dat je hetzelfde hebt ervaren.
Hier is het aanbod helemaal gigantisch. Jambee, bloemschikken, paardenmennen. Allemaal heel leuke uitjes voor je team. Beslist! Maar teambuilding? Ik zie het niet.

teambuilding is geen ’team’ building meer

Zo heb ik het begrip teambuilding in de loop der jaren steeds meer zien uithollen.
Dat heeft twee consequenties:

  • het begrip “teambuilding” vervaagt. Veel mensen weten allang niet meer wat het oorspronkelijk betekende.
  • het commerciële aanbod is zo groot, en de concurrentie zo hevig dat de ‘echte teambuilding’ kopje onder gaat in Google

wat nu: teamtraining?

Eigenlijk zou je dus een nieuw woord voor die vorm van teambuilding moeten verzinnen.
Even dacht ik dat dat “teamtrainen” of “teamtraining” zou kunnen zijn. Maar ook hier was de commercie er razendsnel bij.
En Google maakt geen inhoudelijk onderscheidt: het let alleen maar op hoe vaak je het woord ‘teambuilding’ gebruikt. Promoten via AdWords wordt als maar duurder en duurder. Daar is het aantal woorden dat je mag gebruiken helemaal minimaal. Om ook daar dezelfde vervlakking te zien ontstaan.
Maar ook dat is voer voor een andere blog….

foto-ontsnap
de luitenant (één van de bewakers) in actie … met deelnemers

Share Button

2 gedachten over “Is ‘teambuilding’ nog wel team building: bouwen aan een team?

  1. Rein van der Meij Bericht auteur

    André Viergever op LinkedIn (groep Teambuilding NL)

    “Helemaal mee eens Rein, maar een noot van mijn kant:
    Ons eigen concept BandBuilding biedt beide mogelijkheden (entertainment èn entertrainment).
    Ik geloof dat de keuze bij de klant moet liggen, maar wij kunnen tijdens een entertainment teambuilding in samenspraak met de deelnemers het ’train’ gedeelte best opschroeven.
    Het is dus zinnig niet te star vast te houden aan het serieuze gedeelte, maar de fun-factor te laten domineren. De rest komt vanzelf. Doe je dat niet, dan loop je de kans jezelf uit de markt te prijzen, zoals je zelf ook al concludeert.”

    Mijn reactie:

    Hallo André,

    Het minder nadruk geven van het ‘serieuze’ gedeelte is bij ons niet zo het probleem.
    Onze teambuildingspelen hebben altijd al een heel hoge ‘fun-factor’.
    Ze zijn zelfs ooit ontstaan voor ‘de fun’, maar waren zó succesvol in het zichtbaar maken van de organisatiecultuur dat we het nu bijna uitsluitend als teambuilding aanbieden.

    En in die spelen bepalen de deelnemers in feite dan ook zelf hoe ver ze willen gaan, zeker tijdens de evaluaties.
    Ik vind zelf als trainer dat je dat ook nooit moet forceren.
    Als een deelnemer bijvoorbeeld zegt: “ja, maar dit was een spel, in werkelijkheid doe ik heel anders” dan laat ik het aan diens collega’s over om hem/haar te corrigeren…

    Probleem is alleen dat het ‘echte’ teambuilden bij Google volledig ondergesneeuwd raakt. Daar is ‘teambuilden’ als zoekterm veranderd in ‘uitje’.

    Het enige wat ik kan doen is adverteren. Maar dat is voor ‘teambuilden’ echt veel te duur als je het effectief wilt doen.
    Volgens mij hebben meer organisaties daar last van. En dat zou betekenen dat een mooie bedrijfstak kopje onder gaat.

  2. Rein van der Meij Bericht auteur

    André Viergever op LinkedIn (groep Teambuilding NL)

    Ik ben het helemaal met je eens Rein! Volgens mij is het internet op teambuilding gebied helemaal overgenomen door één, twee of missschien drie firma’s die onder allerlei namen adverteren, maar je komt steeds bij de zelfde uitvoerder uit. Ook de ‘gratis advertenties’ die je bij sommigen kunt plaatsen leiden uiteindelijk tot een tussenpersoonrol voor hen.
    Wij hebben gekozen voor mond-op-mond reclame (mede omdat het niet onze hoofdactiviteit betreft).

    mijn reactie

    Misschien een idee om onder het motto
    “echte teambuilders aller landen verenigt u”
    te gaan samenspannen?
    Of die in Nederland om mee te beginnen….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *