Escape room: voorbeeld opdrachten

Opdrachten vormen de kern van iedere Escape Room.  Welke soorten opdrachten kun je onderscheiden? Wat maakt opdrachten spannend? Inclusief voorbeeld opdrachten van onze Escaperoom “op locatie”, “XL” en, nieuw, Escape Room Island.

Tot mijn verbazing wordt de LivingTale site buitengewoon vaak gevonden op de zoektermen “escape room voorbeeldopdrachten”, “escape room opdrachten”,  “escape room opdrachten voorbeelden” en “opdrachten escape room”. Terwijl de pagina die men dan vindt wel gaat over ons “Escape Room” spel De Ontsnapping, maar niet echt over opdrachten, laat staan voorbeelden.
Dat moet anders, besloot ik.
Bovendien: het vormt een dankbaar onderwerp voor een blog:
voorbeeld opdrachten voor een escape room.
Met mijn eigen ervaring als uitgangspunt.
In eerste instantie mijn ervaring met het maken en uitvoeren van De Ontsnapping.
Sindsdien heb ik nog een tweede escape room gemaakt en in de markt gezet:
Escape Room Island
Over dat nieuwe spel zal ik meerdere nieuwe blogs gaan schrijven.
In deze blog heb echter in een paar gevallen een extra opmerking toegevoegd over Escapoe Room Island.

escape room voorbeeldopdrachten

De belangrijkste opdracht van iedere Escape Room is natuurlijk: ontsnappen.
In het algemeen heb je daarvoor een sleutel nog. En om die sleutel te vinden moeten er een aantal raadsel ‘achtige’ problemen worden opgelost.
Vaak hebben die raadsels een relatie met het thema van de Escape Room.
Ook bij LivingTale spelen die raadsels (en de sleutel, maar daarover later) een rol.

geheim agent in de gevangenis

Bij onze Escape Room is dat thema: je bent een Geheim Agent op missie naar een verlaten eiland in de Stille Zuidzee. Maar helaas, bij landing op dat eiland ben je direct gevangen genomen…
Iedere deelnemer krijgt vooraf een deel van de ontsnappingspuzzel. En een rem om dat onmiddellijk met je medelotgenoten te delen…
Maar voor het daadwerkelijk oplossen van die puzzel is meer nodig. Zo staan er ook twee (ouderwetse) computers in de spelruimte die daarvoor gebruikt kunnen worden.
Toch vormen dit soort puzzels voor mij niet de kern van een goede Escape Room. Daarover in de volgende paragrafen.
En de puzzel zelf?  Daarover ga ik natuurlijk niets verklappen.
Voorbeelden prima, maar de echte puzzel opdrachten prijsgeven? Ik dacht het niet…

complot
deel van de puzzel: één van de bepaald antieke computers

opdracht: omgaan met tijdsdruk

Iedere Escape Room kent het omgaan met tijdsdruk als belangrijke opdracht. Voor de meeste Escape Rooms is dat tussen de 45 en 60 minuten.
Bij Escape Room De Ontsnapping van LivingTale is dat veel langer: 3 uur. En dat is dus exclusief uitgebreide instructie en evaluatie na afloop.
Minder tijdsdruk zou je denken. Nou is onze Escape Room een stuk complexer dan de doorsnee Escape Room. Maar toch…
Daarom hebben we een extra tijdsdruk element toegevoegd. Als de groep (of een team) daadwerkelijk de ontsnapping inzet, heeft het ontsnappende team(s) nog maar 15 minuten de tijd om de complete ontsnapping tot een goed eind te brengen.
En reken maar dat dat voor veel teams héél kort is…

Voor Escape Room Island is de tijdsdruk 2 uur. We hebben een aftelklok toegevoegd.
Heel simpel, maar heel effectief. En ook hier wordt 2 uur als heel kort ervaren…

opdracht: open de deur

Twee voorwaarden om te kunnen ontsnappen geven we meteen weg: de deur heeft een slot. Dat slot kan open met een sleutel. En een bom….
Maar als je de deur geopend hebt ben je er nog niet. Je zit in een gevangenis op een zeer afgelegen eiland. Dus wil je succesvol ontsnappen dan moet je ook een rescue team regelen. Maar hoe?

Bij Escape Room Island is dat een zesdelige pincode die je moet invoeren. In een computer. Eerst dacht ik dat het belangrijk was er een echte pinautomaat voor te maken. Maar dat bleek volstrekt onbelangrijk voor de deelnemers….
Natuurlijk vormt die pincode de uitkomst van diverse puzzles. Zelfs veel meer dan zes.
Om een paar te noemen:

  • een taal puzzel
  • een code puzzel
  • een visuele puzzel
  • een computer puzzel
  • een gecodeerd woord
  • geheimschrift
  • een kaart
  • een ‘cadeau’
  • diverse cryptische aanwijzingen

opdracht: vind en gebruik hulpmiddelen

In het spel kun je een bom, drugs en slaapmiddel vinden. Of waarschijnlijker: bemachtigen, van iemand dus (zie: opdracht bewakers).  Goedschiks dan wel kwaadschiks.
De bom doet sloten opengaan. Drugs en slaapmiddel zijn drankjes die vijf minuten werken. Het slaapmiddel brengt je in slaap. De drugs doen je hallucineren. Het zal duidelijk zijn dat het gebruik daarvan vooral toegepast wordt op de bewakers.

In Escape Room Island heb ik voor gekozen om de hulpmiddelen zo divers mogelijk te maken. Een schilderij, een gecodeerde brief, geheimschrift, een verdwaalde post-it. Een heel oude pc.
Maar ook een echte kluis en een blacklight.
Wat het nut is en of het überhaupt nut heeft, mag men zelf uitzoeken.


zo maar wat hulpmiddelen

opdracht: omgaan met de bewakers

Wat ons brengt op de bewakers in onze Escape Room. Het zijn er vier, gespeeld door twee acteurs: de Kolonel, de Majoor, de Luitenant en de Techneut. De wacht wordt elk kwartier gewisseld (1 bewaker per keer) zodat je vier verschillende bewakerscombinaties krijgt.
De karakters van deze vier bewakers zijn heel verschillend.
Hoe met hen om te gaan vormt daarom een zeer belangrijke opdracht binnen onze Escape Room. En maakt het spel extra leuk…


v.l.n.r.: Luitenant Majoor Gevangene Techneut en Kolonel

En voor de Escape Room Island hebben we er een schepje bovenop gedaan: 8 Bewakers.
Waar de deelnemers ook nog deels mogen beslissen wie de nieuwe wacht de bewaker wordt.

opdracht: omgaan met de gevangene

Gelukkig voor de deelnemers is er ook nog een derde acteur: de Gevangene.
Die zit al jaren in de gevangenis opgesloten. Hij is er om jullie te helpen ontsnappen.
Als het maar veilig gaat, want het is een overlever…

opdracht: keuzes maken

Je kunt alleen ontsnappen. Of als team: je bent of Amerikaan, of Rus, of Fransoos. Of met alle teams tegelijk. Dat is aan jullie. Maar niet alle teams zijn elkaars vrienden…
Maar je krijgt ook nog een individuele opdracht. Je bent een Geheim Agent die op een geheime missie is gestuurd. Die missie moet je in de gevangenis volbrengen. Aan jou om te beslissen hoe belangrijk die missie is. Misschien zelfs wel belangrijker dan het succesvol ontsnappen…

Ook in Escape Room Island zitten dergelijke keuzes. Alleen hier heb ik er voor gekozen dat er ook alternatieve manieren om te ontsnappen zijn dat het invoeren van de pincode. Alleen al het feit dat de deelnemers dat weten maakt het extra spannend en uitdagend.
Ik kan het zeker aanbevelen.

lees ook mijn blog:
een escape room zelf maken: hoe doe je dat

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *